İSTİKLAL MARŞI’NIN A. H. TANPINAR’IN SAATLERİ AYARLAMA ENSTİTÜSÜ ROMANI ÜZERİNE YANSIMALARI / IMPACT OF THE TURKISH NATIONAL ANTHEM ON A. H. TANPINAR’S NOVEL, THE TIME REGULATION INSTITUTE

FATMA KALPAKLI

Öz


 

 

ÖZ:

Ahmet Hamdi Tanpınar’ın ünlü eseri, Saatleri Ayarlama Ensitüsü’nün anlatıcısı ve anakarakteri olan Hayri İrdal, Zarife halasının Laterjik uykudan uyanma sahnesini “[k]ötürüm halam, öleceği beklenen, ölen halam, yardımsız yürüyor, koşa koşa merdivenlerden çıkıyordu” (Tanpınar,2019,s.66) diyerek okuyucuya aktarır. Ahmet Hamdi Tanpınar’ın ünlü eseri Saatleri Ayarlama Ensitüsü’nde, zihinlerimizde “yeniden dirilme” sahnesi ile, tabutun kapağını açıp dışarı çıkarak tüm akrabalarını ve okuyucuyu şaşkınlık içinde bırakan hala karakterinin, aslında Osmanlı İmparatorluğu’nun artık sonu geldiğine inanıldığı bir dönemde, küllerinden yeniden doğarak Türkiye Cumhuriyeti olarak dirilmesini sembolize ettiği kanaatindeyiz. Zarife hala karakterinin yeniden dirilme sahnesi incelendiğinde ise milli şairimiz Mehmet Akif Ersoy’un ve İstiklal Marşımız’ın, Ahmet Hamdi Tanpınar’ın Saatleri Ayarlama Ensitüsü üzerinde yer yer etkileri görülmektedir. Bu nedenle, bu çalışmada, Mehmet Akif Ersoy’un ve İstiklal Marşımız’ın Ahmet Hamdi Tanpınar’ın Saatleri Ayarlama Ensitüsü üzerindeki etkileri mercek altına alınacaktır.

 


Anahtar Kelimeler


Anahtar Sözcükler: Mehmet Akif Ersoy, “İstiklal Marşı”, Ahmet Hamdi Tanpınar, Saatleri Ayarlama Ensitüsü, Yeniden Diriliş.

Tam Metin:

PDF

Referanslar


KAYNAKÇA:

ANA KAYNAK:

Tanpınar, Ahmet Hamdi. (2019). Saatleri Ayarlama Enstitüsü. İstanbul: Dergah

Yayınları.

YARDIMCI KAYNAKLAR:

“A Warm History”, (2017).

https://awarmhistory.blogspot.com/2017/03/build-up-to-gallipoli-campaign-world.html. March 19. Erişim tarihi: 20 Aralık Ocak 2020.

“Atatürk'ün Tarihe Kazınan. (2020). ‘Geldikleri Gibi Giderler’ Sözünün Bilinmeyen

Öyküsü!”, Yeniçağ. 27.Temmuz. https://www.yenicaggazetesi.com.tr/ataturkun-tarihe-kazinan-geldikleri-gibi-giderler-sozunun-bilinmeyen-oykusu-291768h.htm.

Erişim tarihi: 8 Şubat 2021.

Bektaşoğlu, Yücel. (2013). “Ahmet Hamdi Tanpınar”, Ayraç. Nisan. / 42.

https://yesscomment.wordpress.com/tag/saatleri-ayarlama-enstitusu/.

Erişim tarihi:24 Aralık 2020.

Buncombe, Andrew. (2020). "Kimse Sana Özgürlük Veremez, Özgürlüğü Sen Almak

Zorundasın", Türkçe Independent, 2 Haziran.

https://www.indyturk.com/node/189126/yazarlar/kimse-sana-%C3%B6zg%C3%BCrl%C3%BCk-veremez-%C3%B6zg%C3%BCrl%C3%BC%C4%9F%C3%BC-sen-almak-zorundas%C4%B1n

Erişim tarihi: 17 Şubat 2021.

Çalışkan, İncila. (2020). “Mustafa Kemal’in Avusturya’da Kaldığı Kaplıca, 14.09.

https://www.yenihabergazetesi.net/yazi/603/mustafa-kemal-in-avusturya-da-kaldigi-kaplica. Erişim tarihi: 2 Şubat 2021.

Devellioğlu, Ferit. (2015). Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lugat. Ankara: Aydın

Kitabevi.

Ersoy, Mehmet Akif. “İstiklal Marşı”, http://www.siirparki.com/akif1.html. Erişim

tarihi: 20 Aralık 2020.

Göçer, Güngör. (2017). “Mehmet Akif Ersoy’un Siyasal Kimliği Ve İttihat Ve Terakki

Cemiyeti İle Olan İlişkisi”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Cilt:9, Sayı:19, Haziran. 354-367.

Karataş, Mustafa. Hz. Peygamber’in Beden Dili. İstanbul: Hayykitap, 2018.

Karikatür I, (2017). “The Reversion”, March 19.

https://awarmhistory.blogspot.com/2017/03/build-up-to-gallipoli-campaign-world.html.

Erişim tarihi: 20 Aralık Ocak 2020.

Koçu, Reşad Ekrem. “Fayton”,

https://www.istanbul.net.tr/istanbul-rehberi/yazilar/fayton/158/1. Erişim: 24 Ocak 2021.

Lewis, Bernard. (2002). What Went Wrong?, London: Phoenix.

Noyan, Mustafa. “Tarih Boyunca İstanbul Faytonları”, Z Dergisi-Kültür Sanat Şehir,

https://www.zdergisi.istanbul/makale/tarih-boyunca-istanbul-faytonlari-190.

Erişim: 24 Ocak 2021.

Özmen, Seher Selin. (2016). “Anadolu’da Ana Tanrıça Kybele Kültü”, Humanitas; 4(7):

-397. http://humanitas.nku.edu.tr. ISSN: 2147-088X DOI: http://dx.doi.org/10.20304/husbd.62240

Erişim tarihi: 8 Şubat 2021.

Reis, Huriye. (2013). Chaucer and the Representation of Old Age. Ankara: Ürün

Yayınları.

“Ta-Ha Suresi 68. Ayet”, “Türkçe Kuran Mealleri”,

https://www.kuranmeali.com/AyetKarsilastirma.php?sure=20&ayet=68.

Erişim tarihi: 8 Şubat 2021.

Tek, Zeynep. (2013). “Mehmet Akif Ersoy’un Şiirlerinde Kadın İzlenimleri”, Mehmet

Akif’i Anlamak. Ed. Ertuğrul Yaman & İbrahim Tüzer. Ankara: TDV. 205-225.

http://acikerisim.ybu.edu.tr:8080/xmlui/bitstream/handle/123456789/478/Mehmet%20%C3%82kif%20Ersoy%E2%80%99un%20%C5%9Eiirlerinde%20Kad%C4%B1n%20%C4%B0zlenimleri.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Erişim Tarihi: 17 Şubat 2021.

“The Surprising History of Face Powder”.

https://www.makeup.com/product-and-reviews/all-products-and-reviews/history-of-face-powder.

Erişim tarihi: 4 Ocak 2021.

Volkan, Vamık D. (2013). “Miloseviç’in Sırbistan’ı ve Balkanlar: Seçilmiş Bir Travmanın

Yeniden Canlandırılması”, Divandaki Düşmanlar, İstanbul:Alfa. 382-397.


Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.