Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Öğretim Programları Ekseninde Köktürk Yazıtları / Köktürk Inscriptions in the Axis of Secondary Education Turkish Language and Literature Course Teaching Programs
Öz
Köklü ve derin bir geçmişe sahip olan Türk milletinin gerek sözlü gerekse yazılı zengin bir edebiyat geleneği vardır. Mevlâna’nın dünyaca ünlü eseri Mesnevi de kültür tarihimizin eşsiz klasiklerinden biridir. Aşk, sevgi ve ahlak gibi evrensel değerlerle bezenmiş içeriğiyle yazıldığı tarihten bugüne kadar her dönem ilgi gören Mesnevi, günümüzde de en çok okunan eserler arasında yer almakta ve birçok yayınevi tarafından basılmaktadır.
Millî Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan ve 15. 07. 2005 tarihinde kamuoyuna açıklanan “İlköğretim Okullarında Okutulacak 100 Temel Eser” isimli projede Mesnevi, “Mevlâna'nın Mesnevisinden Seçme Hikâyeler (İlköğretim Çocukları İçin Seçme Hikâyeler)” başlığı altında öğrencilere tavsiye edilmiştir. Bu tavsiyenin ardından birçok yayınevi Mesnevi’den seçtikleri hikâyelerden oluşan seçkileri yayımlamışlardır. Yayımlanan bu kitapların hangi ölçüler dikkate alınarak hazırlandıkları incelenmeye değer bir konudur. Çocuk yayınlarda bulunması gereken nitelikler göz önüne alındığında bu kitapların içerik ve biçim açısından yetersiz oldukları görülmektedir. Mesnevi’de yer alan bazı hikâyeler, çocukların düşünüş ve anlayış seviyelerine uygun olarak ele alınır, sanatsal değeri yüksek, görsel iletisi zengin bir içerikle düzenlenip sunulursa, çocukların ruh ve gönül eğitimlerine katkı sağlayacağı bir gerçektir.
Bu çalışmada Mesnevi’den seçilen hikâyelerle oluşturulan farklı yayınevlerine ait kitaplar içerik, dil ve anlatım, görsellik açılarından eleştirel bir bakış açısıyla incelenmiş ve bazı önerileri sunulmuştur.
Anahtar Kelimeler
Tam Metin:
PDFReferanslar
Mevlana
Mesnevi
Refback'ler
- Şu halde refbacks yoktur.
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.